Percutian di Semporna tahun 2024

Kali Pertama Ke Semporna? Baca Ini Dahulu
Semporna merupakan pusat peranginan yang sangat menarik. Pulau-pulaunya yang indah menjadi tumpuan ramai pelancong tempatan dan luar negara untuk datang bercuti ke Semporna.  

Pengalaman Ke Semporna?
Cara untuk ke Semporna mudah, terdapat 2 cara iaitu laluan darat dan udara. Bagi anda yang dari Semenanjung atau Sarawak boleh naik flight ke airport Tawau, nanti ambil teksi/ kereta sewa atau naik bas mini ke Semporna. Hanya mengambil masa 1 jam lebih perjalanan. 

Bagi Sabahan boleh pandu sendiri atau naik bas. Mengambil masa dalam 9 jam memandu jika dari Kota Kinabalu. Bagi yang naik bas dari Terminal Bas Inanam boleh beli tiket bas di kaunter dengan harga RM45-70. Beli tiket awal pagi sebelum bas bertolak jam 8am. Ikut pengalaman, bas akan tiba di Semporna dalam jam 6 petang. Tempat perhentian bas pula betul-betul di pekan Semporna, iaitu berdekatan dengan Masjid Biru, gerai makan, pasar, hotel dan jeti Semporna. 

Bagi kami Sabahan just pandu sendiri ja dari Sandakan ke Semporna, mengambil masa dalam 5 jam memandu. Tiba di pekan Semporna tengahari, disebabkan susah cari parking, jadi kami parking di Masjid Biru dan jalan kaki keluar cari makan di pekan Semporna. Selesai keliling pekan Semporna kami singgah gerai jajah ikan tepi jalan untuk masak makan malam.

Penginapan di Semporna
Memandangkan ada keluarga di Semporna, jadi kami bermalam dirumah makcik saudara saja. Sebelum tu memang mahu cari homestay, sebab kami satu family ramai dalam 10 orang yang ikut bercuti, tapi sebab last minit punya plan jadi just menumpang di rumah makcik. Sebenarnya ini bukan kali pertama bercuti di Semporna, sebab tu tidak kesah sanggat pilih tempat tinggal ni. 

Masa first bercuti di Semporna hari tu kami mengginap di Floting resort atas air dekat pekan Semporna tu. Sebab rasa macam bukan bercuti di Semporna kalau tidak mengginap di mana-mana resort atas air ni. 

Di Semporna terdapat banyak tempat pengginapan resort, hotel, motel, lodge, homestay semua ada. Dari pengginapan budget hingga luxury semua tersedia, tinggal pilih jaNak tinggal di pulau Mabul, pulau Sipadan, pulau Pom-Pom dan lain-lain pulau di Semporna semua ada. Semua resort-resort kat sini cantik memukau memang puas hati. Tapi selalunya harga tinggal di pulau ni lebih tinggi berbanding didarat, mungkin sebab termasuk kos boat transfer pergi dan pulang. 

Jika anda nak mengginap di resort-resort atas air/ ditengah laut/ pulau ni kena buat tempahan awal sebab tempat-tempat ni selalu high demand harga pun boleh tahan. Tapi, sumpah tak menyesal tinggal disini! Bukan ja dapat lihat laut yang terbentang luas, tapi hingga kedasar-dasarnya pun anda boleh lihat ikan dan hidupan merin lain. Sanggat mengujakan!..rasa macam ala-ala di Maldives pun ada. Mungkin sebab itu ramai pelancong luar yang mengginap di resort-resort kat Semporna ni. 

Pengalaman di Jeti Semporna
Di Semporna terdapat beberapa buah jeti. Jeti yang kami pergi untuk hoping island adalah di Jeti Umum Semporna. Senang ja jumpa jeti ni, sebab betul-betul dekat pekan Semporna iaitu berhadapan dengan resort Draging Inn Floting. Jeti ni biasa ja, berstukturkan kayu dan tidak ada caj jeti dikenakan.



Sebelum ke Semporna kami memang dah tempah pakej hoping island. So pagi-pagi sebelum jam 8am dah bergerak ke jeti. Sampai jeti parking kereta depan jeti umum itu ja. Time tu belum ramai orang lagi so banyak parking kosong. Disebabkan tempat tu adalah tempat parking  umum, so free memang tidak ada caj bayaran parking. 



Kami letak kereta disitu dari pagi hingga petang dalam jam 4pm selepas selesai hopping island. Tapi time petang tu, di tapak parking kami ada beberapa buah kemah jualan terpasang..mereka jual buah-buahan, air, alat elektronik dan lain-lain, macam di pasar malam. Mungkin tempat tu memang tapak untuk pasar malam kot. 

Sebelum beredar kami beli minuman cup sebab rasa haus sanggat, air yang kami bawa pagi tu habis tak cukup. Ni sebab hiking pulau Bohey Dulang dan tidak expect sanggat mahu bawa air banyak, so air yang kami bawa tinggal sikit. 



Di Semporna rasanya belum ada khidmat tempat parking berdaftar yang akan jaga kereta kita bila ditinggalkan lama, seperti di Jeti Kuala Perlis jika nak ke Langkawi tu. 

So Sabahan yang bawa kenderaan sendiri dan mengginap di pulau Mabul or mana-mana pulau tu..mesti risaukan mana nak letak kereta nanti. Memandangkan tempat parking di Semporna ni free ja, anda boleh letak kenderaan di mana pun tapi dalam jagaan/ tanggungjawab sendiri. 

Jadi sebaiknya parking dekat dengan jeti anda. Tapi jika parking penuh, cari parking di kawasan berdekatan resort floting tu atau di Masjid Biru, di bawah kedai atau dimana-mana yang berdekatan dan yang penting selamat. 

Hopping Island Semporna 
Hoping island ni kami akan melawat 4 buah pulau di Semporna iaitu pulau Tatangan, Bohey Dulang, Mantabuan dan pulau Sibuan. Kami sewa bot sekali dengan snorkeling equipment life jacket  & glove. Disebabkan kami ramai lebih daripada 10 orang macam tu so dapat harga ok sikit. 

So sampai jeti jumpa boatman dan buat bayaran. Tengah-tengah nak bagi turun semua barang makanan air untuk bawa time hoping island tu, tiba-tiba boatman tu suruh beli keropok, gula-gula atau makanan dua tiga pack macam tu. 

Pelik? Kenapa pula kena beli makanan? untuk dorang ka?..mula-mula tidak faham sangat apa dia maksudkan "Beli keropok-keropok lagi..untuk di sana nanti..bagi sama budak-budak disana.." Then yang lain bagi terang  yang makanan semua tu bawa untuk beri kepada anak-anak di pulau yang akan kami singgah nanti dalam pakej hoping island tu, baru faham. 

So kami masuk satu hypermarket ni beli dua tiga pack keropok yang dalam dia ada banyak pack kecik jajan. 

So sampai tu ja..nanti sambungan entry baru untuk cerita hopping island kami...

Ulasan

Popular Post

Harga Tiket Masuk ke Rabbit Farm Ranau (2024)

Arnab Village (Ranau) - 2024 Tiket Masuk

3 Hari 2 Malam Bandaraya Kota Kinabalu Dan Kundasang 2024